۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۱

در مهر بخوانید؛

۱۶ مهر سالروز تحقیر آمریکا در خلیج فارس/ «حماسه نادر» معرفی شود

۱۶ مهر سالروز تحقیر آمریکا در خلیج فارس/ «حماسه نادر» معرفی شود

بوشهر- شهید «نادر مهدوی» و همرزمانش، ۱۶ مهرماه ۱۳۶۶ ، طی نبردی مستقیم با آمریکایی‌ها در خلیج فارس حماسه بزرگی را در تاریخ دفاع مقدس ثبت کردند که باید به نسل جوان معرفی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - قاسم بازیاری: در ۱۶ مهر ۱۳۶۶، پهنه آبی خلیج فارس شاهد نبردی تاریخی و حماسی میان نیروهای ایرانی و آمریکایی بود. این نبرد در پی تحرکات تنش‌آفرین ایالات متحده و هم‌پیمانان جهانی و منطقه‌ای آن در خلیج فارس و حملات مداوم به نفت‌کش‌ها و سکوهای نفتی ایران رخ داد.

ساعت ۱۰ شب ۱۶ مهر، نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مستقر در منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، تحت عنوان ناوگروه ذوالفقار به مقابله مستقیم با نیروهای آمریکایی پرداختند.

درگیری میان بالگردهای آمریکایی و قایق‌های تندروی ایران در ۱۸ مایلی جزیره فارسی آغاز شد. این نبرد که توسط ۹ دریادل نیروی دریایی سپاه به فرماندهی شهید نادر مهدوی انجام شد، با حملات نیروهای آمریکایی تشدید شد.

پس از حدود ۲ ساعت گشت‌زنی قایق‌های ایرانی در منطقه غرب جزیره فارسی، بالگردهای آمریکایی تا فاصله ۲۰۰ متری به قایق‌ها نزدیک شده و به سمت آن‌ها تیراندازی کردند.

نیروهای ایرانی نیز بلافاصله وارد عمل شده و یکی از آن‌ها با موشک «استینگر» موفق شد یکی از بالگردهای آمریکایی را هدف قرار دهد که پس از سه ثانیه در هوا منفجر شد.

پس از این موفقیت، قایق‌های ایرانی تحت حمله شدید پنج فروند هلی‌کوپتر آمریکایی قرار گرفتند. تمامی هلی‌کوپترها با موشک‌های ایرانی هدف قرار گرفته و آتش گرفتند.

با این حال، در اثر شدت حملات دشمن، نیروهای ایرانی به درون دریا پرتاب شدند. هلی‌کوپترهای آمریکایی تا یک ساعت و نیم به شلیک‌های خود ادامه دادند.

۱۶ مهرماه سالروز تحقیر آمریکا درخلیج فارس/ «حماسه نادر» معرفی شود

در این نبرد نابرابر، نادر مهدوی، بیژن گُرد، غلامحسین توسلی، نصرالله شفیعی، مجید مبارکی، خداداد آبسالان و مهدی محمدی‌ها به فیض شهادت نائل آمدند و نام خود را در تاریخ دفاع مقدس به عنوان حماسه‌آفرینان این نبرد به ثبت رساندند.

این شهدا نماد مقاومت و دفاع از مرزهای ایران در برابر دخالت‌های خارجی است

امسال سی و هفتمین سالگرد شهدای خلیج فارس با عملیات طوفان الاقصی همزمان شده است. در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» به عنوان روزی تاریخی برای مقاومت فلسطین ثبت شد.

تحقیر آمریکایی‌ها در خلیج فارس

فرماندار دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهدای خلیج فارس با کمترین امکانات کاری بسیار بزرگ کردند و نامشان برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود.

علی بحرانی با اشاره به ایستادگی شهدای خلیج فارس در مقابل دشمنان تاکید کرد: شهید نادر مهدوی و یارانش توانستند با استقامت و پایمردی دشمنان را تحقیر کنند و تا پای جان خود مقاومت کردند و در این مسیر به شهادت رسیدند.

وی معرفی شهدای خلیج فارس به نوجوانان و جوانان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: معرفی شهدای خلیج فارس به نسل جوان نه تنها وظیفه‌ای اخلاقی است، بلکه برای حفظ ارزش‌های انقلاب ضروری است.

فرماندار دشتی از برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلفی به این مناسبت خبر داد و اضافه کرد: مراسم بزرگداشت شهدای خلیج فارس نوزدهم مهر ماه در جوار گلزار شهدای روستای بحیری دشتی برگزار می‌شود.

معرفی شهدای خلیج فارس

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تقدیر از تلاش‌ها و جانفشانی شهدای خلیج فارس اظهار کرد: شهدای خلیج فارس توانستند کارهای بزرگی انجام دهند که باید به نسل جوان معرفی شود.

سردار حیدر هنریان تصریح کرد: خلیج فارس همواره در ادوار مختلف تاریخی حماسه‌های بزرگی به خود دیده است و رزمندگان استان بوشهر نقش مهم و اثرگذاری در حفاظت از خلیج فارس داشته‌اند.

۱۶ مهرماه سالروز تحقیر آمریکا درخلیج فارس/ «حماسه نادر» معرفی شود

وی از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای خلیج فارس خبر داد و بیان کرد: مراسم یادواره شهدای خلیج فارس در روستای بحیری برگزار می‌شود و بیش از ۳۰ شبکه استانی و ملی این مراسم را به صورت زنده پوشش خواهند داد.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران تاکید کرد: مردم استان بوشهر همواره در مقابل دشمنان ایستادگی کرده‌اند و این مردم سابقه قرن‌ها مقاومت را دارند و شهدای بزرگی در این راستا تقدیم شده است.

درس بزرگ شهدای خلیج فارس به دشمنان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به حماسه‌آفرینی شهدای خلیج فارس در نبرد مستقیم با آمریکایی‌ها اظهار کرد: شهدای خلیج فارس درس بزرگی به شیطان بزرگ دادند و نشان دادند که دشمن در مقابل ایران اسلامی قدرت و توانی ندارد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هنوز هم از رزمندگان ما ترس دارند خاطرنشان کرد: شهدای خلیج فارس در مبارزه مستقیم با آمریکا با رشادت خود، نام ایران اسلامی را در جهان پرآوازه کردند.

وی با اشاره به اینکه حماسه شهدای مبارزه مستقیم با آمریکا در خلیج فارس در تاریخ انقلاب اسلامی و جهان ثبت است افزود: شهید مهدوی و همرزمانش عظمت و حماسه‌ای بزرگ ثبت کردند که تا همیشه جاویدان خواهد بود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه اقتدار و عزت کشور مدیون خون پاک شهدا است، گفت: این رزمندگان و حماسه‌آفرینان، اوج اقتدار و توانمندی ایران اسلامی را در برابر شیطان بزرگ در دفاع از انقلاب و ایران اسلامی به نمایش گذاشتند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به ثبت تاریخی حماسه نادر مهدوی و هم‌رزمانش در مقابله مستقیم با آمریکا و شکستن هیمنه آنها اضافه کرد: استان بوشهر در خط اول محور مقاومت در جنوب کشور قرار دارد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان نادر مهدوی، بیژن گرد، نصرالله شفیعی، مجید مبارکی و دیگر همرزمان آنها افزود: شکست آمریکا در خلیج فارس توسط رزمندگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران از افتخارات استان بوشهر است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به آمادگی و اقتدار نیروی دریایی در خلیج فارس تاکید کرد: اگر دشمنان خطایی کنند خلیج فارس به گورستان آنها تبدیل خواهد شد.

کد خبر 6249087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha